Com cobrar un xec bancari: modalitats, terminis i comissions
Encara que els xecs semblin haver quedat en desús, com a autònom és possible que t'hi trobis i que no sàpigues com gestionar-los.
Què és un xec bancari?
L'ús dels xecs ha disminuït en els darrers temps com a forma de pagament en el dia a dia de les persones a Espanya, però, entre autònoms, continua sent comú utilitzar-los, ja que faciliten les operacions monetàries sense necessitat de comptar amb diners físics.
Els xecs són un document que un emissor o donador estén al beneficiari. S'hi indica la quantitat de diners que el portador pot retirar del compte bancari de la persona que els emet. Per tant, són un mitjà de pagament més igual que els bitllets, les monedes i la targeta de crèdit.
Com cobrar un xec a Espanya
Hi ha diverses maneres de cobrar un xec, però, en tot cas, si l'import és igual o superior als 1.000 euros caldrà que t'identifiquis. A més, segons l'article 34, de la Llei 10/2010, del 28 d'abril, si l'entitat bancària sospita d'indicis de blanqueig de capitals, també poden sol·licitar la identificació de la persona que porta el xec.
Podem cobrar un xec:
• En efectiu: el beneficiari o el portador acudeix a l'oficina bancària a cobrar el xec i, a canvi, rep la quantitat de diners indicats en efectiu. Si a l'anvers s'indica que és “per ingressar en compte” o és un xec creuat i el beneficiari no és client del banc que rep l'ordre de pagament, no serà possible cobrar el xec en efectiu.
• Ingressar els diners en un compte del banc pagador: el beneficiari és client de l'entitat i en lliurar el xec al banc s'ingressa la quantitat reflectida al vostre compte.
• Ingressar els diners en un compte d'un banc diferent del que emet el xec: si el beneficiari no és client del banc que fa el pagament, pot demanar que es faci el càrrec en un compte bancari d'una entitat diferent.
Quines comissions es poden aplicar en cobrar un xec?
Tot i que, al final, tot depèn de l'entitat bancària de la qual parlem, és possible que hi hagi comissions en cobrar un xec.
Les més comunes són:
• Quan demaneu el cobrament d'un xec en efectiu no s'apliquen despeses extra si ho feu a l'oficina on l'emissor té establert el compte. De totes maneres, poden existir comissions si cal comprovar el saldo o la signatura.
• Si sol·liciteu l'ingrés del xec en un compte dins del banc que el paga no se solen demanar comissions. Però això pot variar segons el banc amb què treballis.
• En cas que el xec es cobri en un compte bancari dins d'una entitat diferent de la que fa el pagament, és comú que s'apliquin comissions per la transacció.
Modalitats de xecs disponibles
Hi ha dos tipus de xecs bancaris:
1. Xec al portador: es tracta del tipus de xec més comú. El beneficiari lliura el xec al banc directament, ja que s'indica que el pot cobrar la persona que el porta. Per aquest motiu, és un xec poc segur perquè, si es perd, qualsevol persona pot anar al banc i retirar la quantitat de diners que s'hi indiquen.
2. Xec nominatiu: és més segur que l'anterior pel fet que l'únic beneficiari és la persona física o jurídica que hi figuri. A més, segons la modalitat de cobrament, aquests dos tipus de xecs es poden dividir en 3 tipus:• Xec bancari: és un xec signat pel banc que és l'encarregat de pagar-lo. Això suposa més garantia de cobrament, per la qual cosa aporta més seguretat al receptor.
• Xec creuat: quan no vols que un xec es pugui cobrar en efectiu, el pots creuar posant dues ratlles paral·leles en vertical. Això indica que només es pot abonar al compte bancari del beneficiari i, així, és possible identificar quina persona l'ha cobrada.
• Xec conformat: l'entitat bancària ho emet juntament amb un certificat que avala la solvència de l'emissor assenyalant que dóna suport al cobrament. A més, el banc reté l'import del xec al compte de l'emissor per garantir que es farà el pagament.
Consells per cobrar un xec
1. Revisa bé el termini per al cobrament del xec. Fora d'ell quedarà invalidat i no podràs bescanviar-ho a l'entitat bancària.
2. Abans de cobrar-ho pregunta les comissions que s'apliquen a cada banc per poder triar la modalitat gratuïta.
3. Demana sempre un justificant de l'operació perquè en cas de denúncia de robatori o pèrdua quedi indicat que la transacció s'ha fet correctament.
Newsletter Babià
Deixa'ns el correu electrònic i rebràs informació sobre les novetats de Babià Gestoria.
Vols coneixer més?Assessoria fiscal i comptable
En el servei d'assessoria fiscal i comptable realitzem la comptabilitat als nostres clients de manera integral i liquidem impostos d'acord amb la normativa vigent.
Conèixer mésArticles relacionats
Descobreix com la Llei de la Segona Oportunitat pot canviar la teva vida financera per sempre!
perPere Babià Díez22/04/2024Interès generalSi ets un particular o autònom que et veus ofegat pels deutes perquè la teva situació econòmica ha canviat i ara no pots fer front al pagament, et podem ajudar a tornar ...
Per què tramitar la Llei de Segona Oportunitat amb la teva gestoria de confiança?
perPere Babià Díez28/03/2024Interès generalQuan hem de començar un procediment administratiu o judicial, sovint ens assalten dubtes de com farem els papers i com serà de complicat tot plegat. I si ens diuen que hem d’ana...
Què necessites saber si vols reproduir música al teu establiment?
perPere Babià Díez22/03/2024Interès generalL'SGAE estan visitant els establiments per comprovar que es compleixi la normativa referent als drets musicals, per aquest motiu us fem un recordatori sobre la normativa vigent r...