El dia 14 d’abril entra en vigor la nova obligació de dur a terme el registre salarial de les empreses, recollit en el Reial Decret Llei 902/2020 de 13 d’octubre de 2020.
L’objectiu d’aquesta norma és fer efectiu el dret a la igualtat de tracte i a la no discriminació entre dones i homes en matèria retributiva, desenvolupant mecanismes per identificar i corregir la discriminació en aquest àmbit.
Totes les empreses han de tenir un registre retributiu de tota la seva plantilla, inclòs el personal directiu i els alts càrrecs. Aquest registre té per objecte garantir la transparència en la configuració de les percepcions, de manera fidel i actualitzada.
Què ha d’incloure el registre salarial ?
Quines dades ha d’incloure:
Salaris.
Complements salarials.
Percepcions extra salarials.
Hores extraordinàries.
Hores complementàries.
Com s’han de mostrar les dades?
- Desagregats per sexes.
- Distribuïts per:
- Grups professionals
- Categories professionals
- Llocs de treball iguals o de igual valor
Què es calcula?
- Mitjana aritmètica
- Mediana
*Atenent a la naturalesa de la retribució dels conceptes assenyalats.
En el cas de que la diferencia superi el 25% entre gèneres, l’empresa ha de justificar el motiu; no estarà fora de la llei sempre i quan sigui per una raó justificada (per exemple, degut a factors com l’antiguitat, dietes, hores de jornada…).
Com s’ha de garantir la igualtat salarial? El concepte de “treball de igual valor”
Un treball de igual valor ha d’equivaler al mateix salari. Per determinar si la tasca és equivalent, s’ha de comparar la tasca desenvolupada i no el nom del càrrec.
Dos treballs en els que coincideixin les funcions, les condicions sol·licitades pel seu desenvolupament (formatives, educatives, etc), que coincideixin així mateix en els factors relacionats amb el seu desenvolupament i les condicions laborals en que es duguin a terme, impliquen un treball de igual valor.
En definitiva, quan 2 llocs de treball, tot i tenir una denominació diferent, coincideixin en tots aquests factors, es determina que han de ser compensats de la mateixa manera.
Amb quina temporalitat cal actualitzar el registre?
El període temporal de referència és amb caràcter general l’any natural, sense perjudici de les modificacions que siguin necessàries en cas d’alteració substancial de qualsevol dels elements que integren el registre.
És per això que en la major brevetat possible, des de la Gestoria us enviarem el registre salarial de la vostra empresa, el qual haureu de tenir a disposició en cas d’Inspecció de Treball.
Newsletter Babià
Deixa'ns el correu electrònic i rebràs informació sobre les novetats de Babià Gestoria.
Vols coneixer més?Assessoria Laboral
En el nostre servei d'assessoria laboral realitzem tota la gestió laboral acompanyada del corresponent assessorament per a cada cas i cada part.
Conèixer mésArticles relacionats
Descobreix com la Llei de la Segona Oportunitat pot canviar la teva vida financera per sempre!
perPere Babià Díez22/04/2024Interès generalSi ets un particular o autònom que et veus ofegat pels deutes perquè la teva situació econòmica ha canviat i ara no pots fer front al pagament, et podem ajudar a tornar ...
Per què tramitar la Llei de Segona Oportunitat amb la teva gestoria de confiança?
perPere Babià Díez28/03/2024Interès generalQuan hem de començar un procediment administratiu o judicial, sovint ens assalten dubtes de com farem els papers i com serà de complicat tot plegat. I si ens diuen que hem d’ana...
Què necessites saber si vols reproduir música al teu establiment?
perPere Babià Díez22/03/2024Interès generalL'SGAE estan visitant els establiments per comprovar que es compleixi la normativa referent als drets musicals, per aquest motiu us fem un recordatori sobre la normativa vigent r...