Mesures bàsiques de protecció i organitzatives per prevenir la COVID-19

perNone
19/06/2020
Interès general
Mesures bàsiques de protecció i organitzatives per prevenir la COVID-19

Tal i com es recull al DECRET 63/2020, de 18 de juny, de la nova governança de l'emergència sanitària provocada per la COVID-19 i d'inici de l'etapa de la represa al territori de Catalunya, s’ha publicat la resolució de les conselleries de Salut i d’Interior SLT/1429/2020, de 18 de juny, per la qual s'adopten mesures bàsiques de protecció i organitzatives per prevenir el risc de transmissió i afavorir la contenció de la infecció per SARS-CoV-2.

Es detallen les mesures a continuació:


Mesures generals

1.1. Deure de protecció

1. La ciutadania ha d'adoptar les mesures necessàries per evitar la generació de riscos de propagació de la infecció de la COVID-19, així com la pròpia exposició a aquests riscos, i ha d'adoptar les mesures de protecció individual i col·lectiva fonamentades en:

la higiene freqüent de mans

la higiene de símptomes respiratoris (evitar tossir directament a l'aire, tapar-se la boca amb la cara interna de l'avantbraç en aquests casos i evitar tocar-se la cara, nas i ulls)

el manteniment de grups de convivència habitual al més estables possible, minimitzant els contactes socials diaris per evitar la multiplicació de possibles cadenes de transmissió

la distància física interpersonal de seguretat

l'ús de mascareta quan no sigui possible mantenir la distància física interpersonal de seguretat

la preferència pels espais a l'aire lliure per a la realització d'activitats

la ventilació correcta dels espais tancats i la neteja i desinfecció de les superfícies

2. Aquest deure de protecció és igualment exigible, en els termes d'aquesta Resolució, a les persones titulars de qualsevol activitat econòmica, empresarial o establiment d'ús públic o que es trobi obert al públic.


3. Les persones que presentin símptomes compatibles amb la COVID-19 han de contactar amb el sistema públic de salut i han de seguir, tant elles com els seus contactes estrets, les indicacions d'aïllament domiciliari d'acord amb els protocols aprovats per l'autoritat sanitària.


1.2. Plans sectorials específics i protocols organitzatius

1. Les mesures previstes en aquesta Resolució han de ser completades amb els plans sectorials d'activitats que s'han d'elaborar i aprovar d'acord amb el que preveu el Pla de transició del confinament ratificat pel Govern el 25 d'abril de 2020.

2. En tot cas, s'han d'elaborar plans sectorials en relació amb els àmbits d'activitat següents:

Centres, serveis i establiments sanitaris.

Serveis socials.

Centres docents.

Universitats.

Transports.

Establiments comercials de venda minorista o a l'engròs, de tot tipus d'article; fent especial atenció a centres i parcs comercials i a mercats a la via pública a l'aire lliure o de venda no sedentària, podent-se establir plans sectorials específics per a cadascuna d'aquestes categories.

Hotels i allotjaments turístics, inclosos càmpings, aparcaments d'autocaravanes, residències universitàries i altres similars, podent-se establir plans sectorials específics per cadascuna d'aquestes categories.

Establiments d'hostaleria i restauració.

Turisme.

Activitats d'oci nocturn.

Activitats de lleure infantil (casals d'estiu, esports, colònies, altres).

Activitats culturals, incloent museus, biblioteques, monuments, arxius, espectacles públics i activitats d'oci i recreatives, podent-se establir plans sectorials específics per a cadascuna d'aquestes categories i en funció de l'edat del públic destinatari.

Fires i congressos i altres activitats temporals amb gran afluència de públic.

Instal·lacions esportives.

Festes, revetlles i altres esdeveniments populars.

Equipaments d'oci, cultural o esportiu permanents amb gran afluència de públic.

A proposta del Comitè Tècnic del Pla d'actuació del PROCICAT per a emergències associades a malalties transmissibles emergents amb potencial alt risc, i per aprovació pel Comitè de Direcció del mateix Pla, es pot determinar la necessitat d'elaborar plans sectorials de desconfinament per a altres activitats.


3. En aquells àmbits d'activitat en què s'hagin aprovat plans sectorials amb les mesures a aplicar en les distintes fases del Pla per a la desescalada de les mesures extraordinàries adoptades per fer front a la pandèmia generada per la COVID-19, els quals poden consultar-se en l'adreça del web del PROCICAT per a emergències associades a malalties transmissibles emergents amb potencial alt risc, els plans s'han d'actualitzar per adaptar-ne el contingut a la situació actual d'acord amb aquesta Resolució i mitjançant un annex específic. Aquestes actualitzacions se subjecten al procediment per a l'elaboració i l'aprovació dels plans sectorials previstos en el Pla de transició del confinament.


4. Les persones titulars de les distintes activitats són responsables d'adaptar-ne les condicions d'exercici a les mesures i les previsions que es continguin en el pla sectorial corresponent.


5. Si es tracta d'activitats obligades a adoptar mesures d'autoprotecció d'acord amb el Decret 30/2015, de 3 de març, pel qual s'aprova el catàleg d'activitats i centres obligats a adoptar mesures d'autoprotecció i es fixa el contingut d'aquestes mesures, les persones titulars de les activitats han d'elaborar, sota la seva responsabilitat, un protocol organitzatiu específic d'acord amb el pla sectorial corresponent, el qual s'ha d'annexar al seu pla d'autoprotecció, a disposició de les autoritats corresponents.

Les persones titulars de les activitats han d'informar del protocol als seus treballadors i treballadores i a les persones assistents o usuàries.


1.3. Protecció de la població vulnerable
 

Amb caràcter general, sens perjudici de les mesures de protecció i seguretat establertes en aquesta Resolució i en els plans sectorials a què fa referència l'apartat 1.2, les persones titulars de les distintes activitats són responsables d'establir mesures organitzatives que garanteixin una atenció preferent que minimitzi el temps d'estada a l'interior dels locals o establiments i que facilitin la seva mobilitat en l'interior d'aquests, a les persones vulnerables d'acord amb el criteri de les autoritats sanitàries, o bé quan per les seves característiques personals no puguin usar mascareta d'acord amb l'establert a l'apartat. 2.2.2 d'aquesta Resolució.
 

1.4. Seguiment i aplicació de les mesures
 

1. Les mesures de protecció i de seguretat previstes en aquesta Resolució seran objecte de seguiment i avaluació contínua, en el marc del Pla d'actuació del PROCICAT per a emergències associades a malalties transmissibles emergents amb potencial alt risc, a fi de garantir-ne l'adequació a l'evolució de la situació epidemiològica i sanitària. A aquests efectes, poden ser objecte de revisió, adaptació, modificació o supressió, amb efectes per a tot Catalunya o per a un altre nivell territorial específic.


Així mateix, les persones titulars dels departaments de Salut i d'Interior poden adoptar les mesures necessàries per a l'aplicació d'aquesta Resolució i poden establir, d'acord amb la normativa aplicable en matèria de salut i salut pública i en matèria de protecció civil, en funció de l'evolució de la situació epidemiològica i sanitària, totes aquelles mesures addicionals o complementàries a les previstes en aquesta Resolució que siguin necessàries, amb efectes per a tota Catalunya o per a un altre nivell territorial específic.
 

2. Les persones titulars dels locals, establiments o espais on es duguin a terme activitats que estiguin obertes al públic, així com les activitats de prestació de serveis o, si escau, les persones responsables de la seva organització, han d'identificar una persona responsable de l'aplicació de les mesures organitzatives que resultin necessàries per garantir el manteniment de les mesures de protecció individual, conforme estableixen aquesta Resolució i els diferents plans sectorials, i que sigui l'interlocutora amb l'autoritat sanitària en cas que es requereixi en el marc del control d'un eventual brot epidèmic que afecti aquests locals, establiments o espais.
 

1.5. Transparència

Les administracions públiques, en el seu àmbit respectiu de competències, han de col·laborar per tal de proveir d'informació la ciutadania sobre l'afectació de la COVID-19 en els diferents àmbits d'interès de la ciutadania, així com sobre l'evolució de la pandèmia.
 

2. Mesures de protecció i organitzatives

2.1. Distància física interpersonal de seguretat

1. Tant en espais tancats com a l'aire lliure, la distància física interpersonal de seguretat s'estableix en 1,5 m en general, amb l'equivalent a un espai de seguretat de 2,5 m2 per persona, excepte que siguin vigents per la tipologia de l'activitat valors més restrictius.

2. La distància física interpersonal de seguretat és especialment exigible tant en l'àmbit laboral com entre persones o grups de persones que no mantenen, o puguin no mantenir, una relació i un contacte propers de forma molt habitual.

3. En el cas que no es pugui mantenir la distància de seguretat d'1,5 m entre persones que no mantenen una relació i un contacte propers de forma molt habitual és obligatori l'ús de mascareta, d'acord amb el que estableix l'apartat 2.2.1 d'aquesta Resolució. No es poden mantenir distàncies inferiors a 1 m en espais tancats, excepte entre persones que mantenen una relació i un contacte propers de forma molt habitual o bé per desenvolupar aquelles activitats professionals o d'atenció a persones que requereixen una distància inferior.


2.2. Ús de mascareta

1. Les persones de sis anys en endavant estan obligades a l'ús de mascareta en els supòsits següents:
 

En la via pública, en espais a l'aire lliure i en qualsevol espai tancat d'ús públic o que es trobi obert al públic, sempre que, entre persones que no mantenen una relació i un contacte propers de forma molt habitual, no sigui possible mantenir una distància física interpersonal de seguretat d'1,5 m.

En tots els mitjans de transport de viatgers per carretera, per ferrocarril i per cable de competència de la Generalitat, excepte si tots els ocupants del vehicle de turisme són persones que mantenen una relació i un contacte propers de forma molt habitual. En el cas dels passatgers de vaixells i embarcacions no és necessari l'ús de mascareta quan es trobin dins de la seva cabina i quan estant en les seves cobertes o espais exteriors resulti possible mantenir una distància física interpersonal de seguretat d'1,5 m.


2. L'obligació continguda en l'apartat anterior no serà exigible per a les persones que presentin algun tipus de malaltia o dificultat respiratòria que pugui veure's agreujada per la utilització de la mascareta o que, per la seva situació de discapacitat o dependència, no disposin d'autonomia per a treure's la mascareta o bé presentin alteracions de conducta que facin inviable la seva utilització. Tampoc serà exigible en el cas d'exercici físic esportiu a l'aire lliure ni en els supòsits de força major o situació de necessitat o quan per la pròpia naturalesa de les activitats l'ús de la mascareta resulti incompatible, d'acord amb les indicacions de les autoritats sanitàries.
 

2.3. Reunions i activitats socials i d'oci

1. Es poden celebrar reunions familiars i activitats socials, incloent la pràctica esportiva no professional, de manera preferent entre persones que mantenen una relació i un contacte propers de forma molt habitual, sempre que no es generin aglomeracions ni se superin les limitacions en l'aforament que s'estableixin, i sempre que es respectin les normes de protecció individual.

Als efectes d'aquest article, es considera aglomeració la concentració de persones o grups de persones en espais públics quan no es pot mantenir la distància física interpersonal de seguretat o el seu equivalent en espai de seguretat, d'acord amb el que estableix l'apartat 2.1.1 d'aquesta Resolució.

2. En totes les activitats que estiguin obertes al públic, així com en les activitats de prestació de serveis, les persones titulars de l'activitat o, si escau, les persones responsables de la seva organització, han d'adoptar les mesures organitzatives que resultin necessàries per garantir el manteniment de les mesures de protecció individual, en especial posar a disposició sistemes per a la neteja de mans, la distància física interpersonal de seguretat, d'acord amb el que estableix l'apartat 2.1 d'aquesta Resolució, així com les condicions de neteja, desinfecció i ventilació dels establiments i instal·lacions. Quan això sigui difícil o no sigui possible per les condicions pròpies de l'activitat, s'ha de garantir, per a les persones treballadores i les persones clientes o usuàries, les mesures de prevenció i higiene adequades per prevenir els riscos de contagi.

3. Les administracions públiques, en exercici de les seves competències, han de vetllar per evitar les aglomeracions i poden limitar l'accés als espais de pública concurrència de titularitat pública, incloent espais naturals, com platges o altres similars, quan no es puguin garantir les condicions de seguretat que evitin aquestes aglomeracions.
 

2.4 Aforament en espais a l'aire lliure

1. En els espais a l'aire lliure, el nombre màxim d'assistents o participants permesos s'ajusta als paràmetres d'ocupació següents.

Com a norma general, s'ha garantir la distància física interpersonal de seguretat equivalent a una superfície de seguretat de 2,5 m2 per persona, excepte que sigui d'aplicació un valor més restrictiu per raó del tipus d'activitat.

La distància física interpersonal de seguretat i el seu equivalent en superfície de seguretat poden rebaixar-se en el cas que es compleixin totes les condicions següents:

Es faci obligatori l'ús de mascareta.

Es porti un registre dels assistents o hagi una preassignació de localitats.

S'estableixin espais sectoritzats, amb control de fluxos d'accés i sortida independents (no permeables entre si), que han de ser d'un màxim de 2.000 persones o fins a 3.000 persones quan se situïn en seients preassignats.

Es prevegin mesures de circulació dels assistents que evitin les aglomeracions en els creuaments o punts de més afluència.

2. Aquests paràmetres d'ocupació dels espais s'apliquen en defecte de previsions específiques d'aforament establertes, per a cada tipologia d'activitat, en la normativa sectorial vigent o en el pla sectorial corresponent que siguin més restrictives.
 

2.5 Aforament en espais tancats

1. En els espais tancats, el nombre màxim d'assistents o participants permesos s'ajusta als paràmetres d'ocupació següents.

Com a norma general, s'ha garantir la distància física interpersonal de seguretat equivalent a una superfície de seguretat de 2,5 m2 per persona, excepte que sigui d'aplicació un valor més restrictiu per raó del tipus d'activitat.

S'han de d'establir espais sectoritzats, amb control de fluxos d'accés i sortida independents (no permeables entre si), que han de ser d'un màxim de 1.000 persones i fins a 2.000 persones quan se situen en seients preassignats.

La distància física interpersonal de seguretat i el seu equivalent en superfície de seguretat poden rebaixar-se en el cas que es compleixin totes les condicions següents:

Es faci obligatori l'ús de mascareta.

Es porti un registre dels assistents o hagi una preassignació de localitats.

Es prevegin mesures de circulació dels assistents que evitin les aglomeracions en els creuaments o punts de més afluència.


2. Aquests paràmetres d'ocupació dels espais s'apliquen en defecte de previsions específiques d'aforament establertes, per a cada tipologia d'activitat, en la normativa sectorial vigent o en el pla sectorial corresponent que siguin més restrictives.
 

2.6 Mesures en congressos, fires i altres actes similars

1. Es poden organitzar congressos, fires i altres actes similars de caràcter comercial, empresarial o científic, promoguts per entitats públiques o privades, sempre que el nombre d'assistents o participants s'ajusti a l'aforament del lloc de celebració de l'esdeveniment calculat a partir d'una superfície de seguretat de 2,5 m2 per persona.

La distància física interpersonal de seguretat i el seu equivalent en superfície de seguretat poden rebaixar-se en el cas que es compleixin totes les condicions següents:

Es faci obligatori l'ús de mascareta.

S'estableixin espais sectoritzats, amb control de fluxos d'accés i sortida independents (no permeables entre si), que han de ser d'un màxim de 1.000 persones o fins a 2.000 persones quan se situïn en seients preassignats

2. Aquests paràmetres d'ocupació dels espais s'apliquen en defecte de previsions específiques d'aforament establertes, per a cada tipologia d'activitat, en la normativa sectorial vigent o en el pla sectorial corresponent que siguin més restrictives.

3. L'entitat promotora ha de garantir que l'organització de l'activitat s'ha d'ajustar a les condicions següents:

S'ha de portar un registre dels assistents.

S'han d'establir controls dels fluxos d'accés i sortida, i de la mobilitat interna, a través de personal de l'organització o de sistemes telemàtics.

S'han de preveure mesures de circulació dels assistents que evitin les aglomeracions en els creuaments o punts de major afluència.

S'han de posar a disposició dels assistents aigua i sabó, o gels hidroalcohòlics o desinfectants amb activitat viricida autoritzats, per a la neteja de mans, així com eixugamans d'un sol ús.

S'ha de desenvolupar un procediment específic per garantir les mesures de protecció individual, en especial la distància de seguretat, que ha de formar part del seu pla d'autoprotecció, a disposició de les autoritats corresponents.


2.7 Aforament en establiments i activitats d'hostaleria i restauració

En els establiments d'hostaleria i restauració, així com en qualsevol activitat oberta al públic, tant a l'aire lliure com en edificis i espais tancats, en què es preveu el consum d'aliments i begudes que facin inviable l'ús constant de mascareta:

S'ha garantir en tot cas la distància física interpersonal de seguretat entre persones o grups de persones d'acord amb el que estableix l'apartat 2.1 d'aquesta Resolució.

S'ha de fomentar la prereserva.


3. Control del compliment de les mesures i règim sancionador

1. Correspon als ajuntaments i a l'Administració de la Generalitat de Catalunya, en l'àmbit de les seves competències respectives, les funcions de vigilància, inspecció i control de les mesures establertes en aquesta Resolució i en els plans sectorials a què fa referència l'apartat 1.2 d'aquesta Resolució. Vetllaran especialment pel compliment de les mesures adreçades a evitar les aglomeracions i garantir les distàncies mínimes de seguretat i l'ús de mascareta.

2. La coordinació del compliment d'aquestes mesures es farà a través dels òrgans previstos al Pla d'actuació del PROCICAT per a emergències associades a malalties transmissibles emergents amb potencial alt risc.

3. L'incompliment de les mesures recollides en aquesta Resolució i en els plans sectorials serà objecte de règim sancionador d'acord amb la legislació sectorial aplicable.

4. S'habilita el personal d'inspecció de l'Administració de la Generalitat dels àmbits de salut, treball, comerç, consum i educació, en el marc de les seves competències respectives, a realitzar les actuacions establertes en aquest apartat, així com la vigilància, la inspecció i el control d'aquelles altres mesures establertes per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 en virtut de la normativa estatal d'aplicació.
 

4. Règim transitori

1. Mentre no s'aprovi l'actualització dels plans sectorials existents a què fa referència l'apartat 1.2.3, s'aplicaran, en cada àmbit d'activitat, les mesures contingudes en els plans aprovats corresponents a la fase III del Pla per a la desescalada de les mesures extraordinàries adoptades per fer front a la pandèmia generada per la COVID-19. Igualment s'aplicaran aquelles previsions específiques dictades en els diferents àmbits materials, mitjançant resolució, en la mesura que no s'oposin o contradiguin allò que s'estableix en aquesta Resolució i a la normativa estatal aplicable.
 

2. Mentre no entrin en vigor les mesures contingudes en els apartats 2.4, 2.5, 2.6 i 2.7 d'aquesta Resolució, seran d'aplicació els aforaments màxims continguts en els plans sectorials vigents, d'acord amb el que estableix l'apartat 1.2 d'aquesta Resolució o bé, respecte dels àmbits d'activitat que no disposin d'un pla sectorial elaborat i aprovat d'acord amb el que preveu el Pla de transició del confinament, els aforaments màxims següents:

Establiments i locals oberts al públic independentment de quina sigui la seva finalitat o prestació de servei: aforament al 50%

Espais a l'aire lliure oberts al públic independentment de quina sigui la seva finalitat o prestació de servei: aforament al 75%


5. Pèrdua d'efectes

Es deixen sense efecte les mesures restrictives establertes en les distintes resolucions aprovades en l'àmbit de la Generalitat de Catalunya en el marc de l'estratègia de resposta a la pandèmia i en execució de les ordres dictades per les autoritats delegades a efectes de l'estat d'alarma que s'oposin o contradiguin allò que s'estableix en aquesta Resolució i a la normativa estatal aplicable.
 

6. Entrada en vigor i vigència

Aquesta Resolució entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, excepte les disposicions incloses en els apartats 2.4, 2.5, 2.6 i 2.7, que entraran en vigor el dia 25 de juny de 2020, i serà vigent fins que es mantingui activat el Pla d'actuació del PROCICAT per a emergències associades a malalties transmissibles emergents amb potencial alt risc.

Newsletter Babià

Deixa'ns el correu electrònic i rebràs informació sobre les novetats de Babià Gestoria.

Articles relacionats