Tal com va proposar la Generalitat de Catalunya, aquest dilluns, dia 18 de maig, la regió sanitària de la Catalunya Central va entrar a la fase 1 d'aixecament del desconfinament proposat pel govern de l'estat. Dins d'aquesta fase, poden obrir totes les botigues i locals de serveis que havien estat tancats al públic amb motiu de l'estat d'alarma, si tenen una superfície no superior a 400 m2, amb limitació de l'aforament màxim dins dels establiments, que serà del 30% de l'ocupació màxima. També concessionaris d'automoció, estacions d'ITV i centres de jardineria i vivers de plantes sense límit de superfície amb cita prèvia.
Els punts bàsics i importants a tenir en compte, a l ’entrar a la fase 1, són els següents:
El client o la clienta podrà anar a l'establiment sense cita prèvia, però sempre s’ha de garantir la distancia de seguretat i l’aforament màxim dins dels establiments, que serà del 30% de l’ocupació màxima.
Tots els establiments i locals que puguin obrir al públic i que no podien fer-ho anteriorment, poden establir el sistema de recollida per emportar, sempre que estableixin un sistema de recollida esglaonat que eviti aglomeracions tant a l’interior com a l’exterior.
Per a les persones majors de 65 anys, els establiments hauran d’establir un horari d'atenció preferent, que haurà de coincidir amb les franges horàries per fer activitat física o passeig d’aquest col·lectiu (de 10 a 12 h i de 19 a 20 h).
El client o la clienta només pot estar a l'establiment l'estona imprescindible per comprar el producte o rebre el servei.
No hi ha un màxim d'atenció de persones per persona treballadora , però sempre cal complir la distància de seguretat de 2 metres entre persones, i si es disposen d'elements de protecció (mampares o similar), la distància haurà de ser d’1 metre com a mínim. Si no es poden complir aquestes distàncies és obligatori utilitzar mascaretes. La distància de seguretat de 2 metres estarà senyalitzada de forma clara amb marques a terra o mitjançant balises, cartells i senyalització.
La persona que entra a l'establiment es recomana que ho faci de forma individual i, en tot cas, accedir -hi acompanyant una persona amb discapacitat, menor o gent gran, si és necessari.
·En el cas de donar un servei que no permeti mantenir la distància de seguretat interpersonal, com són les perruqueries, centres d’estètica o fisioteràpia, tant la persona treballadora com el client han d’utilitzar un equip de protecció (mascareta). En general, les persones treballadores de l’establiment hauran de portar-la si no es pot respectar la distància mínima de 2 metres amb els clients.
A l'entrada dels establiments, hi ha d'haver a disposició dispensadors de gel hidroalcohòlic i s'ha de disposar d’una paperera amb obertura de pedal.
És obligatori netejar i desinfectar els establiments dos cops al dia, amb especial atenció a les superfícies de contacte més freqüents: panys de les portes, mostrador, mobles, mampares, màquines dispensadores, terra, telèfons... Hi haurà una neteja obligatòria al final del dia i l'altra es recomana fer-la al migdia, aprofitant per fer una pausa. Tots els espais comuns de clients i també de persones treballadores han d'estar desinfectats. Es podrà desinfectar amb lleixiu diluït en aigua en proporció 1:50 o desinfectants autoritzats pel Ministeri de Sanitat. També cal garantir la ventilació adequada de l’establiment. A més, la roba de les persones treballadores s’haurà de desinfectar diàriament.
Als establiments que ja podien obrir (alimentació, productes de primera necessitat i farmàcies) s’aplicaran les mateixes mesures de seguretat per a clients i les persones treballadores que en el cas dels establiments que reobren després del tancament al públic.
Els productes seran manipulats pel comerciant. Els establiments d'alimentació es regiran per les normes fins ara aplicades i es podran tocar els productes amb els guants que haurà de facilitar el comerciant.
·Pels establiments amb venda de roba, els clients podran fer servir els emprovadors de forma individual. Després de cada ús individual, el comerciant haurà de netejar i desinfectar l’emprovador. Si no s’adquireix la peça de roba, el comerciant l’haurà d’higienitzar abans de posar-la a disposició d'un altre client.
Newsletter Babià
Deixa'ns el correu electrònic i rebràs informació sobre les novetats de Babià Gestoria.
Articles relacionats
Per què tramitar la Llei de Segona Oportunitat amb la teva gestoria de confiança?
perPere Babià Díez28/03/2024Interès generalQuan hem de començar un procediment administratiu o judicial, sovint ens assalten dubtes de com farem els papers i com serà de complicat tot plegat. I si ens diuen que hem d’ana...
Què necessites saber si vols reproduir música al teu establiment?
perPere Babià Díez22/03/2024Interès generalL'SGAE estan visitant els establiments per comprovar que es compleixi la normativa referent als drets musicals, per aquest motiu us fem un recordatori sobre la normativa vigent r...
Tinc deutes que no puc pagar. Em puc acollir a la Llei de Segona Oportunitat?
perPere Babià Díez07/03/2024Interès generalSi la teva situació econòmica ha empitjorat i ara no pots fer front als deutes que tens, la Llei de Segona Oportunitat et dona la possibilitat de cancel·lar els deutes pendents...