La Llei antifrau i com ens pot afectar

perRosa Mª Santiago Villen
19/09/2023
Comptable fiscal
La Llei antifrau i com ens pot afectar

Coneix detalladament com ha de ser la facturació per a autònoms, petites empreses i despatxos professionals  arran de la Llei Antifrau.

  • La Llei Antifrau prevé i sanciona conductes fraudulentes i evasores en matèria fiscal.
  • Aquesta normativa prohibeix el programari de doble ús i obliga a fer servir programes de facturació que garanteixin la integritat.

Les factures deixaran de ser manipulables i donar lloc a una comptabilitat doble per part de les empreses. La llei Antifrau ha establert les bases perquè sigui així. Com que les obligacions de facturació no es poden eludir, en aquest article t'expliquem tot allò que has de saber sobre aquesta nova normativa.

 

Què és la llei Antifrau i quins són els seus requisits

La Llei Antifrau és una normativa que té com a objectiu prevenir i sancionar conductes fraudulentes i evasores en matèria fiscal. A Espanya, la Llei 11/2021, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, va entrar en vigor l'11 de juliol del 2021 i estableix una sèrie de mesures que afecten la facturació d'autònoms, empreses i professionals.

Una de les principals mesures que introdueix aquesta llei és la prohibició del programari de doble ús. Això és, de programes informàtics que permetin la manipulació de la comptabilitat a les empreses i l'alteració dels registres de les transaccions realitzades.

En aquest sentit, la regulació estableix l'obligació per part de productors, comercialitzadors i usuaris, que els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos comptables, de facturació o de gestió dels que desenvolupin activitats econòmiques, garanteixin:

  • integritat,
  • conservació,
  • accessibilitat,
  • llegibilitat,
  • traçabilitat
  • i inalterabilitat dels registres,

sense interpolacions, omissions o alteracions de les quals no quedi la deguda anotació en els mateixos sistemes.

En aquest sentit, l'enviament de les factures en format Word o Excel, com fan avui dia molts treballadors autònoms, no compliria la normativa de facturació electrònica. Això és perquè Excel i Word permeten fer modificacions, alterar la informació o fins i tot eliminar-la.

 

Com han de ser els programes de facturació

En aquest sentit, aquells que utilitzin les empreses no podran permetre l'alteració ni l'eliminació de les factures ni de cap altre registre. El programari de facturació també haurà de comptar amb un registre que indiqui tots els moviments que fa lusuari.

Igualment, a través d'aquest programa, s’haurà de tenir constància dels esdeveniments que succeeixen. És a dir, quin usuari accedeix al programa, quan i tot el que cada usuari fa al programa des que accedeix fins que surt.

Amb la nova normativa, els programes de facturació han de tenir unes característiques determinades per complir la llei.

En aquest sentit, el programari de facturació també haurà de facilitar l'accés i la transmissió de dades a Hisenda i haurà d'estar certificat segons la nova normativa.

 

Per què triar un programa de facturació adequat

En aquest punt, és important escollir un bon programa de facturació per a autònoms i empresaris que compleixi la normativa. Si no, l'organització podria exposar-se a ser multada.

Es considera, a més, una infracció greu fer servir una solució que no compleixi la normativa. També serà una irregularitat important si es modifica o s'altera un programa que compleix la normativa.

Les infraccions greus estan quantificades en 50.000 euros per cada exercici fiscal, és a dir, cada any que s'hagi fet servir un programa il·legal o per haver-lo alterat.

Aquesta normativa és l'avantsala de la digitalització i de la certificació dels processos de facturació i comptables. Hi ha molts programes d'ús comú que no compleixen amb les mesures establertes a la llei, per exemple Excel o Sheets. Per això, és important que les empreses coneguin les eines que poden utilitzar o no. 

 

Nosaltres podem ajudar-te i assessorar-te en la matèria. Posa't en contacte amb nosaltres si necessites més informació. 

 

Rosa Mª Santiago Villen
Rosa Mª Santiago Villen
Responsable Assessoria fiscal i comptable
Newsletter Babià

Deixa'ns el correu electrònic i rebràs informació sobre les novetats de Babià Gestoria.

Vols coneixer més?Assessoria fiscal i comptable

En el servei d'assessoria fiscal i comptable realitzem la comptabilitat als nostres clients de manera integral i liquidem impostos d'acord amb la normativa vigent.

Conèixer més
Assessoria fiscal i comptable

Articles relacionats